Mistryní České republiky v obřím slalomu 2015 se stala Karolína Kloučková

20 min 23 s

Muži znají svého mistra v obřím slalomu už od 2. dubna, ženy si však na svou mistryni v obřím slalomu musely jeden den počkat. Mistryně České republiky v obřím slalomu žen byla vyhlášena z mistrovského závodu Slovenska, který se konal o den později rovněž na Červené sjezdovce ve Špindlerově Mlýně v rámci prvního společného mistrovství České a Slovenské republiky. Stala se jí Karolína Kloučková, která, podobně jako v prvním kole mistrovského slalomu v Koutech, své soupeřky do jisté míry překvapila. Češky opět kompletně ovládly stupně vítězů Mezinárodního mistrovství Slovenska. Na druhém děleném se místě umístily Veronika Čamková a Andrea Zemanová.

Na svahu panovaly podstatně lepší podmínky než předchozí den, kdy závod odjeli pouze muži. O podmínkách hovořil ředitel závodu Pavel Lipanský. „Po závodě mužů jsme svah nechali dvakrát rolbovat, jednou hned po závodě, podruhé v noci. Odpoledne a večer ještě hodně sněžilo, ale noc už byla bez srážek. Díky tomu to stihlo i trochu promrznout a to i do hlubší vrstvy.  Trať se pak ráno ještě dobře vystahovala a mohli jsme odjet bez časových prodlev  oba dva plánované závody. Podmínky byly slušné, i když tvrdo samozřejmě nebylo. Jsme rádi, že ten poslední den vyšel, protože po prvních dvou dnech mistrovství ve Špindlu jsme měli ze čtyřech plánovaných závodů odjetý jenom jeden a to pro pořadatele nikdy není příjemné ani dobré.“

Z titulu misryně České republiky v obřím slalomu se radovala Karolína Kloučková. Už o tři dny dříve potrápila soupeřky v mistrovském slalomu v Koutech, kde trochu překvapivě vedla po prvním kole. Druhé kolo ji tam ale tolik nesedlo, zato v obřím slalomu ve Špindlerově Mlýně už všechno klaplo. Po výborném prvním kole, v němž si vytvořila jednatřiceti setinový náskok na druhou Veroniku Čamkovou, podala velmi dobrý výkon také v kole druhém. Zajela v něm třetí nejrychlejší čas a uhájila třinástisetinový náskok nad pronásledovatelkami.

„Jsem ráda, fakt mě to potěšilo. Tak nějak jsem v to doufala po výsledcích v obřích slalomech v Albrechticích. A jsem ráda, že jsem vedení z prvního kola unesla po psychické stránce,“ zněla první slova čerstvé mistryně ČR. A jak se jí jelo? „V prvním kole jsem měla startovní číslo sedm a myslela jsem si, že do toho půjde šlapat, ale hned v prvních brankách mi to začalo ujíždět a tak jsem zvolila jinou taktiku – hladila jsem to, abych se moc nepropadala,“ řekla závodnice s dobrým citem pro skluz. „V druhém kole už to bylo s číslem třicet rozbité a ve střední části byly v bránách brambory. Proto se mi druhé kolo tolik nelíbilo, ale zase dole to už bylo vyjeté do tvrda a dalo se tam jet. Myslím, že právě dole jsem nahnala čas druhého kola. Pocit z jízdy v druhém kole ale celkově dobrý nebyl a tak jsem v cíli byla překvapená, že vedu. Z vítězství a titulu jsem nadšená.“ Ten získala Karolína ve své kariéře už podruhé, poporvé zvítězila v alpské kombinaci v roce 2011, tentýž rok byla ještě druhá v obřím slalomu. „Letošní titul stavím výš, v mé kariéře úplně nejvýš,“ doplnila studantka pojistného inženýrství a informatiky na Univerzitě Pardubice.

Ne všechno šlo v posledních letech tak hladce, jako v posledním závodě, Karolína si prošla několika zdravotními peripetiemi. Dokonce loni na jaře přemýšlela, že se závodním lyžováním skončí. Začalo to v roce 2009, když si na MSJ v Garmischi při pádu ve sjezdu přetrhla vaz v kotníku. „Potom jsem si v roce 2013 přetrhla postranní vaz v koleni a když jsem začala v prosinci opět závodit, urvala jsem si vazy v rameni. Takže další operace a dlouhá rekonvalescence. V sezóně 2013/14 v našem klubu (pozn. Ski klub Ústí nad Orlicí) trénoval trenér, který s námi dělal hodně jógy a na svahu hodně plužení a průpravných cvičení, ale já jsem měla pocit, že v mém dospělém věku potřebuji mnohem víc, vnímala jsem to jako ztracený rok. I když na druhou stranu jsem během té doby doléčila všechna zranění. Jenže po sezóně jsem s tímto systémem tréninku byla tak nespokojená, že jsem chtěla s lyžováním úplně skončit. Pak ale přišla nabídka, že nás bude trénovat Zdeněk Chrástecký a to pro mě byla nová motivace. Letošní sezóna byla po zraněních první, kdy jsme makali naplno a byla jsem i zdravá. A teď jsou i výsledky,“ říka spokojeně Karolína, která si vítězstvím na MČR sjela své vůbec nejlepší obřákové body 27,37 FIS bodů a dodává „Letos je situace úplně jiná. Lyžování mě baví a mám velkou chuť do dalšího roku.“

Trenér Zdeněk Chrástecký k jejímu titulu řekl: „Jsem moc rád, že jsme měli vydařenou přípravu a protože je Kája svědomitá a cílevědomá, podařilo se nám najít postupnou cestu k lepším výkonům. Zvládli jsme načasovat formu, takže vygradovala v březnu a na republice. Vyhrála posledních pět obřích slalomů, ve kterých startovala a vylepšila si body ve všech disciplínách. Jsem za ni opravdu rád, když vidím, že ji lyžování baví a že jsem k tomu přispěl. No a titul je zadostiučiněním za dřinu, kterou se mnou podstoupila.“

Nové mistryni lidé z lyžařské školy v domácích Říčkách připravili krásné přivítání. „Přepadli mě po cestě domů, když jsme se vraceli s mistrovství. Měli uvítací transparent, připravené konfety a šampáňo, kterým mě celou slili. Přivítání bylo skvělé. Ještě jednu oslavu titulu připravuje na dnešek taťka. Posedíme a zapijeme to. Sezóna už pro letošek končí, takže můžem,“ směje se Karolína.

Stříbrnou medaili získaly ve shodném čase Veronika Čamková s Andreou Zemanovou. Veronika Čamková vybojovalana na letošním MČR už druhou medaili, celkově čtvrtou. Tato je první stříbrná, ostatní tři jsou bronzové. Kromě toho Veronika zvítězila v Českém poháru v kategirii žen i juniorek (o Allianz Českém poháru připravujeme samostatný článek). „Se stříbrnou medailí jsem spokojená nad míru. Loni jsem byla třetí, letos jsem druhá, bylo by fajn, kdyby vzestupná tendence příští rok pokračovala. Spokojená nad míru jsem i s tím, že jsem si vyjela nejlepší body sezóny a dosavadní kariéry 28,39 FIS bodů,“ říká Veronika a také ona poukazuje na náročné podmínky. „Byla náročná podložka, propadalo se to. První kolo bylo hodně o citu, ve druhém kole byly spíše díry než koleje, ale dalo se do toho opřít a bojovat.

O vítězce rozhodlo pouhých třináct setin a Veronika k tomu uvedla: „Káji jsem to moc přála, v průběhu sezóny to měla v několika závodech dobře rozjeté a v druhém kole se jí to nepovedlo, teď to dotáhla do vítězného konce. Na druhou stranu vyhrát by bylo hezké. Mám ale na získání titulu ještě spoustu času.“

Také pro Veroniku to byl poslední závod této sezóny, teď už se bude věnovat škole a chce si dát dohromady koleno. „Potřebuji uzavřít ročník a odmaturovat. Nastal čas se stresovat někde jinde, než na startu,“ upřesňuje svůj jarní program Veronika. „Kromě toho je třeba dát dohomady koleno. V září jsem byla v Brně u MUDr. Ziegelbauera na operaci s meniskem. Na lyže jsem se postavila už po třech týdnech a zřejmě jsem to uspěchala. Nebyla jsem si na lyžích úplně jistá a řekla bych, že jsem si v sobě vytvořila psychický blok – neustále jsem kolenu uhýbala jak v zátěži tak v technice. Vlastně s tím bojuji ještě teď, stále to bohužel bolí. Budu to muset řešit, plánujeme konzultaci s lékařem a možná dojde i na injekce. Je možné, že tím byl poznamenaný začátek sezóny, protože jsem si všechny body sjela až teď na konci. A ty nejlepší tento týden. Zpětně to vypadá, že jsem v prosinci vůbec nemusela závodit,“ dodává s nasázkou Veronika.

Andrea Zemanová si pro stříbrnou medaili odskočila ze světa skicrossu, kde sejí letos velmi daří, když poprvé ve své krátké kariéře vystoupila na svěťákové stupně vítězů, v Åre byla druhá. Jak se jí jel dnešní závod s alpskými lyžaři? „První kolo špatně, vůbec jsem nevěděla, co tam mám dělat, bylo to hodně měkké. Druhé mi sedlo víc, vyjelo se to a cítila jsem se docela dobře,“ sděluje nám Adyna a pokračuje: „Třináct setin od vítězství je málo, ale spokojená být musím. Když vezmu v potaz, kolik mám letos natrénováno a že je to můj první závod sezóny, jsem spokojená nad míru,“ připomíná Ady, že má letos za sebou jen čtyři dny tréninku v obřím slalomu, poslední přímo na Červené sjezdovce několik dní před soutěží a lituje, že se neodjely super –G a alpská kombinace. „Mrzí mě, že se tyto dva závody zrušily, určitě bych nebyla bez šance a navíc bych na lyžích jela více závodů. Původně jsem měla v plánu po skončení skicrossové sezóny v polovině března začít naplno závodit na lyžích, ale onemocněla jsem na dva týdny a brala antibiotika. Jsem ráda, že jsem se do MČR dala vůbec dohromady. Měla jsem teď jet ještě do Švýcarska, ale zrušila jsem to, mám toho za sebou hodně a po nemoci jsem vyčerpaná, mám fatk dost.“

A jaký je Adinin nejbližší program? „Teď pojedu s partou kamarádů freestylistů na týden do Livigna. Jedu si to užít, ale budu trénovat i skoky, které ve skicrossu potřebuji, zatím je mou silnou stránkou zatáčení, skoky je třeba doladit. Pak budu tři dny doma a jedu s Káčou Pauláthovou na Czech Ski Test. No a potom už domů a pauza a taky je třeba jít do školy,“ uzavírá studentka sportovního manažmentu v Praze.

Výsledky mistrovství ČR žen v obřím slalomu najdete zde.